Ei transrasvoija!

Olen tässä nyt kolmen viikon ajan syönyt mahdollisimman terveellisesti (paria jordgubb lyxshakea lukuunottamatta). Ruokavalioon on kuulunut salaattiannos vähintään kerran päivässä, kananmunia, kalaa, katkarapuja, oliiviöljyä, runsaskuituista ruisleipää, sekä paljon vettä. Olen välttänyt kaikenlaisia sokeria sisältäviä juomia (paria jordgubb lyxshakea lukuunottamatta), huonoja rasvoja sisältäviä ruokia ja vähentänyt selvästi pastan ja muiden hiilareiden kulutusta. Vaikka muutoksesta ei tosiaan ole kulunut vielä kuukauttakaan, niin silti täytyy sanoa että jo nyt tuntuu paremmalta! En tiedä paljonko tästä tunteesta on plaseboa, mutta tunnen oloni selvästi energisemmäksi ja jokaisen ruokailun jälkeen on hyvä fiilis. Homma tuntuu toimivan. DHA:ta siis lisää kehiin!

DHA

Äitini linkitti minulle äskettäin uutispalvelu Duodecimin julkaiseman kirjoituksen mielenkiintoisesta espanjalaisesta tutkimuksesta, jossa käsitellään transrasvojen yhteyttä masennukseen. Ajattelin, että teidän myös on hyvä lukea tämä:

“Ravinnostaan paljon transrasvoja saavat saattavat sairastua muita helpommin masennukseen, tuore espanjalaistutkimus vihjaa. Sama aineisto liittää monityydyttymättömät kasvi- ja muut -rasvat pienentyneeseen sairastumisriskiin.

Transrasvahappoja muodostuu pehmeistä rasvahapoista öljyjen kovettamisprosessin aikana sekä märehtijöiden pötsissä. Niitä on etenkin einesruoissa, teollisesti valmistetuissa leivonnaisissa, uppopaistetuissa ruoissa sekä maitorasvassa. Margariineista ne poistettiin 1990-luvulla, kun transrasvojen haitalliset kolesterolivaikutukset tulivat ilmi.

Las Palmasin ja Navarran yliopistojen tutkimus julkaistiin tieteellisessä PLoS ONE -verkkolehdessä, ja siihen osallistui 12 000 keskimäärin 35-vuotiasta espanjalaista, joista 660 sairastui masennukseen keskimäärin kuusivuotisen seurannan aikana.

Kun tutkijat vertasivat osallistujien ruokavaliotietoja, jotka kerättiin tutkimuksen alussa, eniten transrasvahappoja ruoastaan saavien masennusriski havaittiin yli 40 prosenttia suuremmaksi kuin niitä vähiten syövien. Muu ruokavalio ja elämäntavat eivät selittäneet yhteyttä.

Transrasvat ovat tunnettu sydän- ja verisuonitautien riskitekijä, joten jos espanjalaisten tulokset varmistetaan lisätutkimuksissa, saattaa sydäntaudeilla ja masennuksella olla yhteisiä ravitsemuksellisia riskitekijöitä.”

Transrasvoja paljon mm. tuossa uppopaistetussa herkussa

Eli jätetään niitä makeisia, pikaruokia ja leivonnaisia vähemmälle, jotta pysytään terveempänä! (Lähde tutkimukseen, paina tätä)

VIISI. You’ve got to be, before you can do, and do before you can have.

About these ads
This entry was published on helmikuu 21, 2011 at 11:54 pm. It’s filed under Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

2 ajatusta: “Ei transrasvoija!

  1. aq_on on said:

    Sulla on tossa DHA-kuvassa nyt kyllä alfa-metyylidopamiini. En tiedä, mitä kävis jos sitä vetäis, ehkei Alzheimerin tauti yllättäis. Ja ekstaasiakin siitä vois tehdä.

    DHA: http://en.wikipedia.org/wiki/Docosahexaenoic_acid

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: